Gl. Rye Gin

Design af etiket til gin

Lyng Dal Hotel & Restaurant drives af en passioneret familie med afsæt i godt håndværk og lokale råvarer. Da de ville lancere en Gin lavet på friske urter samlet i skoven, haven og heden omkring Gl. Rye, kaldte det på et design til etiketten, som formidlede historien om håndværket, råvarerne, det lokale samarbejde og ikke mindst passionen.

Sammen med Pernille Lynglund og Karin Barasinski bød jeg ind på opgaven, og i fællesskab skabte vi en etiket til Lyng Dals gin. I forvejen har Lyngdal Hotel & Restaurant en stjerne – eller rettere fem stjerner – hos lokalbefolkningen. Og da de lancerede ginen, blev de væltet af henvendelser fra folk, der gerne ville købe Gl. Rye Gin. Og man skal være hurtig – der er kun blevet produceret et batch på 168 stk.

Processen

Afklaringsmøde
Første step var, at Pernille og jeg holdt et møde med Anita, som har udviklet opskriften til den Gin, de har lavet i samarbejde med Syv Sind Gin. Vi havde brug for at høre hendes fortælling og mærke hendes passion for projektet – og allerede her opstod beskrivelsen “Med friske urter fra skoven, haven og heden”. Anita er en virkelig dygtig kok og sommerlier og elsker at eksperimentere med lokale råvarer og smage. Desuden aftalte vi, at vi havde ret frie hænder, sålænge vi holdt fokus på godt håndværk, råvarerne og lokale samarbejder.

Idéudvikling

Efter det første møde med Anita, fik Pernille og jeg fat i Karin Barasinski, som er illustrator og kunster. Vi satte os ned en sommeraften med skitsebog og en god vin, og snakkede om, hvad vi hver især ønskede at byde ind med og i fællesskab lavede vi en overordnet plan for projektet.

Stil & tone

Vi lavede et moodboard med udgangspunkt i vores brainstorm. Så vi sikrede, at vi var enige om det visuelle udtryk og arbejdede i samme retning.

Udarbejdelse af delelementer

Karin illustrerede smukke citronmelisser og eksperimenterede med forskellige delelementer. Ikke alle er blevet brugt i det endelige design – men det er vigtigt i en designproces at åbne op for kreativiteten og afprøve forskellige muligheder.

Jeg tegnede en logotype for “Gl. Rye Gin”, definerede fonte og farver og skrev tekst til etiketten.

Pernille lavede det grafiske tryk, vi brugte til baggrunden og rentegnede hele designet.

Det Kreative Mellemrum, som er lokale kunstnere havde budt ind med et kunstværk, som vi integrerede i designet på bandarolen.

Opsætning, godkendelse og klargøring til tryk

Til sidst samlede vi alle elementer, lavede et mock-up og sendte designet til godkendelse hos Anita – som godkendte designet og vi var klar til tryk.

Har du et produkt med en god historie – lavet på passion?

Så hjælper jeg dig gerne med at få både historien og passionen udtrykt i et design, der giver produktet den opmærksomhed, den fortjener.

Kontakt mig – så tager vi en snak om dit projekt 🙂

Med venlig hilsen

Bettina Skindstad Ebert
Branding, design og konceptudvikling

BettinaGl. Rye Gin