Vi bliver bombarderet med indtryk fra morgen til aften. Når vi tjekker de sociale medier, er ude at handle til aftensmaden eller taler med kollegerne i kantinen – hele tiden bliver vi udsat for indtryk, som hjernen skal forholde sig til. Og det virker til, at nogen tror, at jo højere man råber, jo tydeligere bliver man hørt.
Med mindre du har et helt vildt højt markedsføringsbudget, og kan overdøve konkurrenterne med knaldtilbud, så vil jeg anbefale dig en anden vej. Faktisk viser min erfaring med kommunikation og design, at det allervigtigste er at skille sig ud.
Hvis alle de andre er grønne. Så vær rød.
Hvis alle de andre råber. Så hold din mund.
Hvis alle de andre er på Facebook. Så vær et andet sted.
Hvis alle de andre er billigere – så skab bedre værdi for dine kunder.
For eksempel opfylder måltidskasser et andet behov end supermarkederne, selvom begge dele er leverandører af ingredienser til aftensmaden. Og selvom det er dyrere at købe sine råvarer i en måltidskasse, så er der mange der gør det, for den ekstra pris modsvarer den ekstra værdi det skaber, at andre har planlagt og handlet for dig.
Derfor vil jeg anbefale dig at beskrive, hvilken værdi din virksomhed skaber for kunderne.
Når jeg hjælper min kunder med det, bruger jeg altid denne ret simple, men enormt effektive model:

Først beskriver vi, hvordan kunderne har det før de køber virksomhedens produkter.
Dernæst beskriver vi, hvad der sker imens de bruger produkterne.
Og til sidst beskriver vi den positive forandring kunderne har oplevet.
På den måde får vi et overblik over den værdi, virksomheden skaber for kunderne – og med et blik på, hvordan konkurrenterne kommunikerer kan vi nu formulere de buskaber, der skiller sig ud. Og derefter designe et visuelt udtryk, der understøtter budskaberne.
Det kræver selvfølgelig indgående viden om kunderne, at udfylde denne model, og afhængig af budget og størrelse, så er der forskellige måder at afdække det på. Du kan benytte dig af traditionel dataindsamling, men du kan også gå mere pragmatisk til værks og lave mindre brugerundersøgelser, hvor du afdækker få kunder. Og tal med sælgerne, kunderserviceafdelingen – alle dem i virksomheden, der har daglig kontakt til kunderne. Hvad får de af feedback? Hvilke udfordringer oplever de, at kunderne står med? Det giver efter min mening virkelig værdifuld viden og langt flere indsigter end at sende et spørgeskema ud til mange.
Jeg vil gerne hjælpe din virksomhed med at skille sig ud fra mængden – og jeg har værktøjskassen fyldt med metoder og erfaring til at udvikle virksomhedsprofiler, der skaber opmærksomhed hos målgruppen. Book mig til en sparring eller vær med på en af mine workshops – så finder vi sammen ud af, hvor vi skal skrue, så din virksomhed får den opmærksomhed den fortjener!
Mange hilsner Bettina
Join the conversation