Blog

Byg virksomheden på et stabilt fundament

by Bettina on 30. januar 2020 No comments

Har du en virksomhed, så ved du, at hvis du prøver du at ramme alle, så rammer du… ingen. Og skal du bygge en sund forretning, som ikke kun har sorte tal på bundlinjen, men du også er stolt af og trives i, så er det vigtigt, at tiltrække de rigtige mennesker.

Men signalere virksomheden noget, den ikke er, tiltrækker den i bedste fald de mennesker, der ikke gør noget positivt for forretningen.

I værste fald tiltrækker den de mennesker, der er direkte skadelige for forretningen.

De kunder, der kun kan blive utilfredse, og aldrig kommer igen.

De medarbejdere, der undergraver virksomhedens troværdighed, fordi de står for noget helt andet, end det, virksomheden ellers repræsenterer. (Og i øvrigt er det også de medarbejdere der brokker sig, skaber splid og aldrig helt rammer den lige i skabet)

De bestyrelsesmedlemmer, der konstant forsøger at trække i en anden retning, og i stedet for udvikling skaber stilstand.

De investorer, der presser dig til at drive virksomheden i en retning du ikke trives i eller tror på.

Kort sagt: Når virksomheden tiltrækker de forkerte mennesker, bygger den på et ustabilt fundament.

Tiltrækker virksomheden derimod de rigtige – altså dem, der tror på de værdier virksomheden bygger på – så bygger virksomheden på et meget mere stabilt fundament. Fordi virksomheden bygger på et fundament af:

  •  kunder, der sætter pris på netop de kvaliteter virksomheden prioriterer. 
  • Medarbejdere, der er med til at opbygge et kultur, der understøtter virksomheden. 
  • Bestyrelsesmedlemmer, samarbejdspartnere og investorerer, der er med til at skabe udvikling og fremdrift.

For at tiltrække de rigtige mennesker, så er det vigtigt, at virksomheden er tydelig omkring sine værdier. Og her er det ikke nok, at der på “OM”-siden står en liste med fem værdiord.

Nej. Virksomheden skal LEVE sine værdier. Kommunikere dem. I alt, hvad den siger og gør.

For eksempel signalerer man ikke lokal forankring, hvis man på kaffekopper importeret fra Kina har fået påtrykt en tekst med “Vi tænker lokalt”. Man signalerer lokal forankring, hvis man til møder serverer lokalristet kaffe i kaffekopper fra den lokale keramiker.

Man signalerer ikke høj kvalitet, hvis de billeder, der bliver brugt  i salg og markedsføring ligner nogen moster Jytte har taget med sin gamle telefon.

Og man signalerer ikke troværdighed, hvis virksomhedens profil fremstår rodet.

Har du brug for at få et servicetjek på, om din virksomhed signalerer det, der tiltrækker de rigtige mennesker, så book mig til en sparring eller kom med på en af mine workshops

Så tager jeg dig en tur med op i helikopteren og vi finder ud af, om det virksomheden signalerer rent faktisk også er det, virksomheden står for. Sammen skaber vi os et overblik over, hvor der skal skrues og lægger en plan for, hvordan virksomhedens profil kommer til at fremstå troværdig og vækker tillid hos den rigtige målgruppe.

Mange hilsner
Bettina Skindstad

BettinaByg virksomheden på et stabilt fundament

Related Posts

Take a look at these posts

Join the conversation